mandag den 29. april 2013

DIY krympeplast




Nu måtte den snart komme, en DIY på krympeplast. Ikke fordi det er raktevidenskab, men jeg kan se at det er et af de indlæg der har flest besøg på min blog. Måske du kan bruge min lille DIY til noget?

Her er i hvert fald en lille guide


Du skal selvfølgelig have fat i noget krympeplast.

Jeg har prøvet det de har hos CC og det der findes hos Panduro.

Panduros er helt klart det bedste - og ja, der er forskel :)
Overfladen i det fra Panduro er jævnt i den ru overflade.
Det fra CC har nogle lidt dybe riller, hvor malingen nemt løber ud :(
Men det kommer jo også an på, hvad det er man tegner / maler med.

Du kan i princippet anvende næsten alle typer af blyanter og tusser (vandfaste).
Jeg har prøvet med alm. farveblyanter og blyant, hvilket bliver forbavsende godt.
De bedste jeg indtil nu har afprøvet er Posca farverne (den tyndeste model).
Posca løber ikke ud som tus har tendens til at gøre.
For at finde de billigste Posca farver søg på google - der er vist stor prisforskel :)

En sidste rigtig fin ting er en udstandser. Mine er fra Panduro og klarer fint plasten.
Du kan også sagtens undvære udstandser og bruge saks i stedet, men jeg er doven ;)





Her har jeg udstandset stjerner i hvid plast, malet dem med en alm. overstregningstus (love neon).
De dekorerede stjerner er tegnet med Posca sort.

Skal du lave øreringe, hvor de skal ligne hinanden kan du med fordel tegne en skabelon på et stykke papir og efterfølgende lægge krympeplasten ovenpå og tegne af.


Her har jeg leget lidt med stjernerne.

Skyerne er tegnet efter skabelon så de er ens og klippet med saks.





Varm ovnen op til 140 grader (læs vejledningen der følger med dit krympeplast).

Læg delene på et stykke bagepapir.


Det hele krøller og bliver skævt efter nogle sekunder ca - hav tålmodighed !!





Lille og tyk - klar til et par øreringe


Krympede og små - klar til øreringe.


Det er en god idé lige at give dem en gang klar lak inden brug.
Undgå at bade eller sove med dine øreringe

Go fornøjelse.

Bruger du min DIY vil jeg gerne du linker til den :) 
og smid mig gerne en besked så jeg kan se hvad du har lavet

7 kommentarer:

  1. den ser godt nok fantastisk ud. Havde helt glemt det, lavede vist noget i samme stil da jeg var barn. :D

    SvarSlet
  2. Dejlig DIY. Der var endnu en ting til min Panduro-huskeliste...
    Smil fra Signe

    SvarSlet
  3. Hej, fin DIY - hvilken lak bruger du? Vand bas eller spray??

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil anbefale lak på spray da jeg har oplevet den med pensel kan tvære farverne ud :( lækre ting du får lavet ;) jeg har luret...

      Slet
  4. Hej, super fin vejledning :-).
    Jeg er lidt i tvivl om den udstanser du skriver om fra Panduro. Er det en tang? Er lidt ny i faget, men har også lavet det som barn og er vild med øreringene du har lavet.
    Og hultangen - hvor er den fra?
    På forhånd mange tak.
    Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina

      Du kan søge på panduros hjemmeside efter "Artikelnummer
      512014" - så kan du se figurstanse med stjerner...
      Hultang kan købes i byggemarkeder. Jeg har selv brugt hugpiber da jeg derved ikke skal være afhængig af at modellen kan nå ind i hultangen...

      Kh Jo

      Slet
  5. Hej Jo,
    Tusind tak for dit svar. Det er jo en hel ny terminologi i min verden, udstandser og hugpiber. Har prøvet at slå hugpibe op og der findes jo en milliard forskellige.
    Er den skarp for enden og 'spiser' den det lille runde stykke man vil have væk? Kan du anbefale en?
    Og mht. den lak du henviser til i forrige kommentar, kan du specificere hvilken en det er? Evt. et billede?
    Igen tusind tak for hjælpen.
    Karina

    SvarSlet